Statens Museum for Kunst, Museer i København og Omegn, attraktioner, for børn, oplevelser, kultur

Nede med kunsten

Hvordan giver man børn en god museumsoplevelse? Præcis ligesom med voksne: Man hiver kunsten ned fra væggen og gør den til deres egen.
Torsdag, november 5, 2015

Denne artikel er et uddrag fra en artikel bragt i KULTURKIK-magasinet nr. 4, 8. marts 2013.

Spillerum og tegnerum
Marianne Bargeman fra Statens Museum for Kunst tager imod mig i slusen, hvor gæsterne bliver lukket ind på SMK. Hun flyver energisk foran mig op ad trappen og snakker løs over skulderen om de to nye rum, vi lige skal se først - Spillerummet og Tegnerummet. Jeg er taget derhen for at høre om museets formidling til børn og unge.

Marianne Bargeman er leder af Børn- og ungeenheden på SMK, og hun viser mig først ind i Spillerummet. Under de mørke megamalerier fra renæssancen står en række togbænke i lyst træ med hylder, hygge, bøger og spilleplader. På hvert bord mellem bænkene er malerierne kopieret. Her skal der spilles Match, som er et brætspil med kunst på.

I Tegnerummet længere inde er temaet dyr."Det skal jo være noget, børn kan relatere til," som Marianne Bargeman siger. Her byder et Pippi Langstrømpe-agtigt skuffedarium velkommen på væggen, fuld af blå blyanter på stribe, tegnegrej, hylder, bøger, rul-ud-montre med grafik og små skulpturer af blandt andet bjørne, fasaner og kentaurer.

Her kan børn, unge og voksne selv tegne løs og lære forskellige visuelle teknikker. Begge rum ligger midti museet, og de er på den måde udtryk for, at Børnemuseet, der før var mere afgrænset, nu vokser videre udad, og at familieoplevelserne breder sig til resten af museet.

Kunsten som samfundets lim
På vej ned ad trappen mod Museumscafeen fortsætter Marianne Bargeman sin tankerække:"For mig handler arbejdet her om læring.Jeg er optaget af mødet mellem kunstværk og menneske. Folk må gerne forstå værkerne med kroppen, man behøver ikke kun bruge hovedet. Vi skal vise folk, at den personlige oplevelse også har værdi. Kunsthistorien har ikke alle svarene.Man kan selv byde ind med sit eget og hive billederne ned i øjenhøjde. Og med børneudstillingerne har man jo en slags eksperimentarium, hvor man tør lidt mere," fortæller hun, mens vi går gennem Skulpturgaden og ender i cafeen.

Kan børn tåle filosofi?
Vi har sat os i cafeen med udkig over Østre Anlæg. Jeg spørger til, hvordan de griber den kommende udstilling "Frihed!" an, der åbner i forbindelse med markeringen af filosoffen Søren Kierkegaards 200 års-fødselsdag. Marianne Bargeman forklarer, at det første, de gør, er at tage fat i børn. De kontakter nogle skoleklasser, sætter sig ned og taler med børnene om emnet. Stiller spørgsmål som: Hvad betyder frihed? Hvilke kunstværker udtrykker frihed for jer, når I kigger jer omkring her? Bruger I overhovedet selv ordet frihed?

Børnene er altid afsæt for Børne- og Ungeenhedens research, og SMK forsøger på den måde at styre uden om fordommene og tage pulsen på, hvad nutidsbørn faktisk tænker.

Statens Museum for Kunst er Danmarks nationalgalleri. 50.000 børn besøger SMK årligt. 28 procent af SMK's brugere er mellem 14 og 29 år gamle.

Verdens første børnemuseum var det amerikanske The Brooklyn Museum fra 1899. Andre danske museer med særlige afdelinger for børn tæller Nationalmuseet, Kunsten i Aalborg, Esbjerg Museum og Louisiana.

Museer for børn adskiller sig ved at tilbyde "hands-on"-oplevelser, hvor det traditionelle forbud mod at røre genstandene er afløst af aktiviteter, sansning og leg. Børnemuseer og -afdelinger har fokus på læring og oplevelser.

Del denne side

Artikel af

Iben Tandgaard