Naturen der først blev til industri og siden kultur

Den industrielle udvikling får ofte skylden for, at naturen er blevet ødelagt til fordel for fremskridtet. Men sådan forholder det sig ikke alle steder. Industrien var i flere tilfælde med til at sikre den.
Torsdag, oktober 15, 2015

Industrien overtog grønne og frodige områder i fremskridtets navn 
I 1847 grundlagde J.C. Jacobsen Carlsberg og gjorde et landområde uden for hovedstaden til et produktivt bryggeri. Den Kongelige Porcelænsfabrik placerede i slutningen af 1800-tallet deres produktion på det grønne Frederiksberg, og i 1859 blev Zoologisk Have indviet få hundrede meter derfra, efter det med kongelig accept havde overtaget pladsen fra et andet grønt område: en lysthave. Naturen måtte vige for fremskridtet og menneskets stadige udvikling. Hvor der var industri, kunne der ikke længere være natur. 

Set med nutidens øjne var 1800-tallets industrielle udvikling altså ikke kun positiv. Og da slet ikke i dag, hvor naturstier er i højere kurs end meterhøje skorstene, hvorfra røgen i produktivitetens tegn, vælter op. Men vi glemmer én ting: den industrielle udvikling har i flere tilfælde været medvirkende til, at kulturelle perler er opstået, gemt og bevaret for eftertiden. Ofte i rekreative omgivelser til stor glæde for os.

For med den industrielle udvikling kom også ønsket om at bevare alt det fra tiden før. Designmuseum Danmark blev grundlagt i 1890, og havde som hovedformål at inspirere industriens folk med ældre kunsthåndværk, Frilandsmuseet lod fra 1901 danskerne se landbrugssamfundets hastigt forsvindende boligskikke, og endelig blev Dansk Jagt- og Skovbrugsmuseum oprettet i 1942 for at fortælle historierne om tidligere tiders eneste indkøbsmulighed: jagt.

Naturen og museet: den nutidige ultimative pakkeløsning
Så set ud fra et museologisk synspunkt er industrien og naturen derfor ikke to begreber, som blev nødt til at kæmpe mod hinanden om retten til at være til på bekostning af den anden, men tværtimod hinandens nutidige nødvendighed. For dagens museer gælder det om at kunne tilbyde hele pakken og hertil hører den naturskønne beliggenhed.

Og hvad er bedre end at kunne fordøje kulturindtrykkene med en gåtur, som ikke kun giver farve i kinderne, men også virker som balsam for øjne og sjæl? Gå en tur i Østre Anlæg, når malerierne på Statens Museum for Kunst er beundret, glem ikke Grønnegården næste gang du lægger vejen forbi Designmuseum Danmark og und dig selv en gåtur langs villavejene efter dit besøg på Visit Carlsberg, hvor den ene pragtvilla efter den anden er nærmeste naboer til det gamle bryggeri. Oplev hvordan naturen og museerne i dag ofte komplimenterer hinanden.

Og når du til sommer besøger Frilandsmuseet, må du endelig fortsætte ned af den smukke allé til Brede Værk og lære om industriens udvikling. Et besøg som på mange måder er essensen af museernes oprindelse. Et museum, som fortæller historien om den banebrydende udvikling, der gjorde, at fortiden kom på museum og som selv er blevet et museum. Men det er en helt anden historie…                  

Del denne side

Artikel af

Trine Halle